تفاوت بیمه سلامت با بیمه ایرانیان چیست؟

report گزارش

سوال شده توسط جهانگیری در دسته بندی شرکت بیمه

پروفایل
up
0
down

سلام میخوام بدونم بیمه سلامت چه فرقی با بیمه ایرانیان داره؟


5 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط مهرداد قاسمی

profile
up
0
down

 با سلام این دو بیمه از هم جدا نیستند و سازمانی جداگانه ندارند. در حال حاضر بیمه سلامت ایرانیان از سال 1393 در حال فعالیت است. این بیمه به عنوان بیمه همگانی ایرانیان ایجاد شده و منابع تامین آن هدفمند سازی یارانه هاست.

برای ثبت نام در این بیمه شرایطی مد نظر است شامل:

-         نباید تحت پوشش بیمه های درمانی دیگری چون بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، کمیته امداد امام خمینی و ... باشید.

-         در صورتی که بی کار هستید و از بیمه تامین اجتماعی استفاده نمی کنید، می توانید در بیمه سلامت ثبت نام کرده و درصورتی که مشغول به کار شوید از پوشش بیمه سلامت خارج خواهید شد و تنها تا مدت یک سال می توانید از دفترچه درمانی و مزایای بیمه سلامت استفاده کنید.

-         پسران بالای 18 سال در صورتی که تحت تکفل سرپرست خانواده خود نباشند، به عنوان سرپرست می توانند در بیمه سلامت ثبت نام نمایند.

بیمه پایه سلامت همه خدمات بیمارستانی (سرپایی و بستری) را در بیمارستان های کشور که با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند، شامل می شود. مراکزی چون: همه موسسات سرپایی شامل پزشک، بیمارستان ها، مراکز درمانی دولتی و آموزشی، بخشی از بیمارستان های خصوصی که طرف قرارداد دولت هستند، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و سایر خدمات پاراکلینیک ها.

·        یکی از مزیت های بیمه سلامت ایرانیان این است که ثبت نام آن از طریق اینترنت امکان پذیر است.

report گزارش

پاسخ داده شده توسط Arefehsabet50

profile
up
0
down

سلام بيمه سلامت ايرانيان با چه بيمارستانهايي قرار داد داود؟

report گزارش

پاسخ داده شده توسط نوری

profile
up
0
down

باسلام

برای دریافت لیست بیمارستان های طرف قراداد با بیمه سلامت می توانید سایت آن مراجعه کنید


report گزارش

پاسخ داده شده توسط محسن

profile
up
0
down

در این مورد متاسفانه به علت تغییر قوانین و اسامی، سردرگمی ایجاد شده است. بیمۀ ایرانیان از صندوق های بیمه سلامت است. احتمالا منظور شما از "بیمه سلامت" همان "بیمه سلامت همگانی" است که از صندوق های دیگر بیمه سلامت است و با صندوق ایرانیان تفاوت اساسی دارد.

یکی از سازمان های بیمه گر پایه، "سازمان بیمه سلامت ایران" است. این همان سازمانی است که به اصطلاح با نام "بیمه خدمات درمانی" شناخته می شود. بیمه سلامت دارای صندوق های مختلفی است. یکی از صندوق ها، صندوق کارکنان دولت است. صندوق های دیگری هم وجود دارند؛ اما دو صندوق که با همدیگر اشتباه گرفته می شوند صندوق های "همگانی" و "ایرانیان" هستند. احتمالاً پرسش شما و بسیاری از افراد دیگر در مورد تفاوت این دو صندوق است. صندوق ایرانیان نیازمند پرداخت مبلغ سالیانه است (در حال حاضر حدود هشتصد هزار تومان)؛ اما صندوق سلامت همگانی رایگان است. قبلاً (اوایل دولت آقای روحانی) تمام مراکز درمانی طرف قرارداد (هم دولتی و هم خصوصی) با بیمه سلامت، صندوق همگانی را می پذیرفتند. بنابراین دلیلی وجود نداشت که کسی مبلغ سالیانه برای دریافت صندوق ایرانیان پرداخت کند. اما در ادامه به علت کمبود منابع مالی، صندوق همگانی قرارداد خود با مراکز درمانی خصوصی را لغو کرد. بنابراین در حال حاضر کسانی که بیمه سلامت همگانی دارند تنها به مراکز درمانی دولتی دانشگاهی می توانند مراجعه داشته باشند. اما کسانی که بیمه سلامت ایرانیان دریافت کرده اند، می توانند از خدمات مراکز درمانی خصوصی و غیردانشگاهی طرف قرارداد هم استفاده کنند. یکی از مدیران بیمه سلامت در این رابطه گفته اند:


بیمه سلامت کاملا رایگان است و افراد هیچ پولی برای برخوداری از خدمات این بیمه نمی‌پردازند. دفترچه بیمه سلامت همگانی فقط در بخش دولتی خدمات پرداخت می‌کند، اما افرادی که از بیمه ایرانیان استفاده می‌کنند به علت اینکه پرداختی دارند می‌توانند از خدمات بخش خصوصی هم بهره‌مند شوند. (منبع: tabnak.ir/003efU)


به عنوان مثال در سایت بیمارستان خصوصی محب کوثر که در 29 تیر 1400 بروزرسانی شده از بیمه سلامت به عنوان بیمه طرف قرارداد یاد شده است؛ اما مشخصاً اشاره شده که با صندوق کارکنان دولت، ایرانیان و سایر اقشار قرارداد دارد و با صندوق همگانی و روستایی لغو قرار داد شده است.


بیمه سلامت همگانی با تمامی بیمارستان های خصوصی سطح کشورطی نامه رسمی وزارت بهداشت لغو قرارداد کردند بیمه روستایی نیز لغو قرارداد شده است (منبع: http://www.kowsarhospital.com/fa/patientsguide/insurance/inpatientinsurance-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C)


در مورد بیمارستان های تامین اجتماعی و نظامی مطمئن نیستم. حداقل روی سایت برخی از بیمارستان های تامین اجتماعی (مثل بیمارستان فیاض بخش و آیت الله کاشانی) به بیمه سلامت همگانی اشاره ای نشده است؛ با اینکه مشخصاً قرارداد با صندوق کارکنان دولت و ایرانیان ذکر شده است. برای بیمارستان های نظامی هم الگوی مشابهی می توان دید. در سایت بیمارستان 501 ارتش، در مورد بیمه سلامت تنها از صندوق های کارکنان دولت، ایرانیان و سایر اقشار یاد شده است. (منبع: https://imamreza.ajaums.ac.ir/page/insurance/). در بیمارستان های دانشگاه آزاد تهران (مثل بوعلی و فرهیختگان) هم همینطور است.

به طور خلاصه، متقاضیان بیمه سلامت ایرانیان مبلغی را به طور سالانه پرداخت می کنند و از مراکز درمانی خصوصی و غیردانشگاهی طرف قرارداد هم می توانند خدمات دریافت کنند. متقاضیان بیمه سلامت همگانی مبلغی پرداخت نمی کنند و تنها از خدمات مراکز درمانی دولتی دانشگاهی می توانند استفاده کنند.

این تفاوت به طور خاص برای کسانی که بیمۀ تکمیلی دریافت می کنند می تواند مهم باشد؛ چون که بعضاً مراکز درمانی اصرار دارند که برای استفاده از بیمۀ تکمیلی، باید بیمه پایه شما نیز طرف قرارداد باشد. البته در این مورد من از مراکز درمانی رفتارهای مختلفی تجربه کرده ام. بعضاً بدون توجه به بیمه پایه، سهم بیمه تکمیلی را کسر می کنند. برخی دیگر هم طرف قرارداد بودن با بیمه پایه را شرط استفاده از بیمه تکمیلی عنوان می کنند.

و نکتۀ آخر اینکه اصطلاحات نادرستی در این مورد رایج شده است. زمانی که گفته می شود "بیمه سلامت"، خیلی ها به اشتباه "بیمه سلامت همگانی" برداشت می کنند. گاهی هم عنوان "بیمه خدمات درمانی" برای "بیمه سلامت کارکنان دولت" استفاده می شود. زمان مراجعه به مراکز درمانی باید این موارد را رعایت بفرمایید و حتماً عنوان صندوق مربوطه را ذکر کنید تا اشتباهی صورت نگیرد.



report گزارش

پاسخ داده شده توسط علی اصغر رحیمی

profile
up
0
down

سلام « این نوع بیمه یکی از بیمه‌نامه‌های پایه کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جای می‌گیرد و در سال ۱۳۷۳ و با تصویب قانون بیمه همگانی تشکیل شده است. هدف اصلی آن تحت پوشش قراردادن همه افراد جامعه است. با بیمه سلامت دیگر نگرانی برای درمان بیماری‌ها و هزینه‌های درمان وجود ندارد.»


شما می توانید جواب خود را به طور کامل در این سایت مطالعه کنید:

https://bimeh.com/mag/%d8%a8%db%8c%d9%85%d9%87-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86/



سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.