تفاوت حسابداری حسابهای دائمی و موقت چیست؟

report گزارش

سوال شده توسط توسلی در دسته بندی حسابداری

پروفایل
up
0
down

سلام وقتتون بخیر

در حسابداری حساب ها دائمی و موقت چه تفاوتی باهم دارند؟


1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط محمد کاظمی

profile
up
1
down


1. حسابهای دائمی


این حساب ها همانطوری که از نامشان پیداست ، دائمی هستند . یعنی ، فقط مربوط به یک دوره مالی نبوده ، مانده آنها به دوره مالی بعد انتقال می یابد . حساب های ترازنامه ، از نوع حساب های دائمی می باشند . در پایان هر دوره مالی ، حساب های دائمی مانده گیری می شوند . سپس مانده های جدید در ترازنامه پایان دوره منعکس گردیده ، به دوره مالی بعد نقل می گردند . به حساب های دائمی ، حسابهای واقعی نیز گفته می شود .


2. حساب های موقت


این حساب ها ، که حساب های اسمی نیز خوانده می شوند ، با پایان یافتن دوره مالی بسته شده ، در نتیجه مانده آنها به دوره مالی بعد انتقال نمی یابد . کلمه موقتی ، توصیف کننده خوبی برای این حسابهاست زیرا آنها فقط در طی یک دوره مالی و به منظور طبقه بندی و محاسبه تغییرات حاصله در حساب حقوق صاحبان سرمایه افتتاح گردیده ، در طی این مدت ، تنها افزایشها را نشان می دهند و نمی توانند کاهشها را نشان دهند و سر انجام در پایان دوره مالی نیز بسته می شوند .


حسابهای مربوط به صورت سود و زیان جزء حسابهای موقتی می باشند . زیرا همانطوری که گفته شد ، مانده این حساب ها ( درآمد فروش ، خرید ، هزینه های مستقیم خرید ، برگشت از فروش و تخفیفات ، برگشت از خرید و تخفیفات ، تخفیفات نقدی خرید و فروش و کلیه هزینه ها ) به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شوند .


مانده حساب اخیر ، سود یا زیان ویژه دوره مالی است که به حساب سرمایه انتقال می یابد . در نتیجه در پایان دوره مالی ، مانده ای از این حسابها وجود ندارد که به دوره مالی بعد منتقل گردد.




سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.