حسابداری مالی چه تفاوتی با حسابداری مدیریتی دارد؟

report گزارش

سوال شده توسط مهدی کریم زاده سورشجانی در دسته بندی حسابداری

پروفایل
up
0
down

سلام سوالم اینه که حسابداری مالی چه فرقی با حسابداری مدیریتی داره و هدف هر کدوم چیه دقیقا؟


1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط علیرضا محمدی

profile
up
0
down

در حسابداری مالی در واقع گزارشات مالی همچون ترازنامه و صورت سود و زیان جمع آوری و یا تهیه و ارائه می شود. این گزارشات در واقع برای استفاده اشخاصی که درون سازمان هستند مانند مدیران و کار کنان و و اشخاصی که در بیرون از سازمان هستند مانند سرمایه گذاران و سهامدارها تهیه می شوند.


اما در حسابداری مدیریتی تاکید و تمرکز بر روی استفاده از اطلاعات حسابداری به منظور فراهم آوردن شرایط مناسب برای تصمیم گیری درست و هوشیارانه، برای مدیران در هر سازمان و شرکت است. به این ترتیب مدیران با استفاده از آن بهترین روش های کنترل و بهترین کارکرد ها را فراهم و آماده می کنند.

تفاوت حسابداری مالی و مدیریتی:

1.       حسابداری مدیریتی پاسخگوی خواسته ها و احتیاجات مدیران است و حسابداری مالی بیشتر پاسخگوی خواسته ها و احتیاجات سهامداران و سرمایه گذران می باشد.

2.      حسابداری مدیریتی به فرآیند حسابداری و حسابداری مالی به نتیجه حسابداری ( گزارشات مالی ) مربوط می شود.

3.     حسابداری مالی بیشتر بر روی استفاده کننده های برون سازمانی متمرکز است و حسابداری مدیریتی بیشتر بر روی گزارش دهی به مدیران سیستم و سازمان متمرکز است.

4.      رویداد هایی که اتفاق افتاده اند مبنای حسابداری مالی هستند، یعنی محور حسابداری مالی در واقع زمان گذشته و ماضی است؛ رویدادهایی که در آینده احتمال اتفاق افتادن آن ها وجود دارد مبنای حسابداری مدیریتی است، یعنی حسابداری مدیریتی بر محور آینده استوار است.

5.     رعایت نمودن استاندارد های حسابداری در حسابداری مالی الزامی است در حالی که رعایت کردن استاندارد های حسابداری در گزارشات حسابداری مدیریتی الزامی نیست.

6.     گزارشات حسابداری مالی بیشتر جنبه کمی دارند در مقابل گزارشات حسابداری مدیریتی جنبه کیفی نیز دارند.

7.     حسابداری مالی بر روی بهای تمام شده تاریخی یا همان ارزش دفتری تاکید زیادی دارد در مقابل حسابداری مدیریتی بر روی قیمت های جاری یا همان ارزش بازار تاکید دارد.




سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.