لیست کامل مشاغلی که سختی کار به آنان تعلق میگیرد

report گزارش

سوال شده توسط مجتبی رادخواه در دسته بندی مشاغل سخت و زیان آور

پروفایل
up
0
down

سلام خسته نباشید لیست مشاغل سخت رو میخواستم لطفا




1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط منیره مصلحی

profile
up
0
down

سلام وقت بخیر مطابق با نظر وزارت کار، 110 شغل زیر جزو مشاغل سخت هستند اما اگر کسی مشغول به کاری است که در لیست زیر عنوان نشده، میتواند تقاضای بررسی بدهد.

کار در معدن

کار در هر نوع معدنی چه تحت‌الارضی و سطح‌الارضی کار سخت و زیان و آور محسوب می‌شود. چون کارگر مجبور است برای ساعت‌های طولانی در تونل‌ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج مشغول باشد.

کار استخراج

کار استخراج یعنی هر گونه همکاری یا نظارتی که نیاز دارد کارگر در میله‌ها، راهرو‌ها و تونل‌های معدن مشغول فعالیت کند. مهم نیست وظیفه کار جدا کردن یا منفجر کردن مواد از سطح کار باشد یا حمل موادی که بر اثر انفجار ایجاد شده است. پس شغل تاسیسات آب و برق در داخل معدن هم شامل گروه شغل‌های سخت و زیان آور می‌شود.

کار در مخازن سربسته

کار در مخازن سربسته مثل حفر قنات‌ها، چاه‌ها و فاضلاب‌ها هم شغل سخت و زیان آور دسته‌بندی می‌شوند.

کار مستمر در مجاورت کوره‌های ذوب

کار در کوره‌های ذوب اگر کارگر در معرض بخارات زیان آور و حرارت باشد یا مسئولیت تخلیه و حمل مواد مذاب از این کوره‌ها را داشته باشد هم در دسته‌ مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرد

کارگران شاغل در کارگاه‌ها

کار در انواع کارگاه‌های سالامبورسازی، دباغی، روده پاک‌کنی هم شغل سخت و زیان و آور است. همچنین اگر کارگری به‌طور مداوم در گندآبروها، جمع‌آوری/حمل/دفن زباله شهری مشغول به کار است هم شامل دسته‌بندی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شود.

کار در دامداری‌ها و مراکز پروش طیور

کارگرهای مسئول جمع‌آوری، انتقال و انبارکردن کود در این مشاغل باید جزو شاغلان کارهای سخت و سخت و زیان آور دسته بندی شوند.

کار در ارتفاع

کارگرانی که  باید برای ساعت‌های طولانی در ارتفاع بیش از ۵ متر (فضاهای باز بر روی داربست، اتاقک‌های متحرک و دکل‌ها) از سطح زمین کار کنند هم شغل سخت و زیان آور انجام می‌دهند.

کار بر روی دکل‌های برق

کارگرانی که روی خطوط و پست‌های انتقال برق با فشار شصت و سه کیلوولت و بالاتر از آن کار می‌کنند هم مشمول فعالیت‌های سخت و زیان آور می‌شوند.

مشاغل مربوط به آسفالت خیابان‌ها

شغل‌هایی مثل پخت آسفالت دستی، قیرپاشی، شن پاشی و مالچ پاشی هم شغل سخت و زیان آور است.

جوشکاری

کار تمام کارگرانی که در مخازن مشغول جوشکاری هستند هم جزو مشاغل سخت و زیان آور شناخته می‌شود.

کار با مواد رادیو اکتیو

کار با مواد رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض پرتو‌های یون ساز و اشعه هم چون می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود هم، کارگر را در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌دهد.

کار در محل‌های پر فشار

شغل‌هایی مثل غواصی در عمق به علت وجود فشار محیطی بیش از حد شغل سخت و زیان آور هستند.

کار در محیط‌های پر سر و صدا

اگر سر و صدای محیط کار به حدی زیاد باشد که روی شنوایی کاگر اثر منفی بگذارد و حتی باعث کری او شود، باید کارش را جزو مشاغل سخت و زیان آور ثبت کنیم. البته اگر رعایت مقررات حفاظتی و ایمنی هم نتواند کمکی به کاهش خطرات این شغل بکند.

کار با مواد شیمیایی

سم پاشی مزارع، باغات و همچنین ضدعفونی کردن طویله ها، مرغداری‌ها یا مجاورت مستقیم با سموم و حشره‌کش‌ها هنگام تولید و ترکیب مواد سمی در این دسته از مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند.

کار در محیط پرارتعاش

فعالیت کار با وسایلی که دارای ارتعاش هستند و سلامتی کارگران را به خطر می‌اندازند هم شغل سخت و زیان آور دسته‌بندی شده‌اند.

کار در محیط‌ها خاص

افراد شاغل در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها و افرادی که در مراکز روان درمانی مشغول به فعالیت هستند و با بیماران روانی در ارتباط هستند هم کار سخت و زیان آور انجام می‌دهند.

کار در برخی حوزه‌های پزشکی

برخی مشاغل مربوط به پزشکی هم در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرند. مثل:

  • هوشبری
  • مامایی
  • فوریت‌های پزشکی
  • کارشناس علوم آزمایشگاهی

سایر مشاغل سخت و زیان آور

مشاغل زیر هم در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند:

  • خبرنگاری
  • آتش‌نشانی
  • حمل و نقل بار
  • رانندگان وزارت راه و شهرسازی در جاده ها
  • رانندگان مسافربری درون شهری و برون شهری




سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.