منظور از ثبت حسابداری کسر و اضافه انبار و بستن حساب آن چیست؟

report گزارش

سوال شده توسط محمد رحیمی در دسته بندی حسابداری

پروفایل
up
0
down

سلام. میخواستم بدونم کسری و اضافات انبار یعنی چه؟ منظور از ثبت حسابداری کسر و اضافه انبار و بستن حساب آن چیست؟


1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط علی خانچرلی

profile
up
1
down

درود بر شما دوست عزیز. هنگامی که بین موجودی عینی شمارش شده و موجودی ثبت شده در دفاتر و حساب ها تفاوت و مغایرت دیده می شود، مبحث کسر و اضافات انبار به وجود می آید. در نتیجه این مبحث باید در ابتدا پیگیری و ردیابی شود و مشخص گردد که این کسورات یا اضافات واقعیست یا خیر.

پس از شمارش محتوی انبار در صورت دیده شدن تفاوت میان مقدار موجودی واقعی انبار و مقداری که در اسناد و مدارک ثبت شده است، اگر این موجودی واقعی بیش از مقدار ثبت شده در اسناد باشد اصطلاحا به آن اضافات می گویند و اگر این موجودی واقعی کمتر ای مقدار ثبت شده در اسناد باشد به آن اصطلاحا کسری انبار می گویند.

در مقوله انبارگردانی میزان موجودی واقعی شمارش شده با میزان موجودی ثبت شده در کارت های مواد انبار مقایسه می شوند. در صورتی که کسری و اضافات پیش مشاهده شده به علت سرقت و سو استفاده نباشند و یا به طور کل مواردی که در آن ها مغایرت مشاهده شده چندان مهم نباشند و یا مقدار آن قابل ملاحظه نباشد، کارت های مواد مذکور اصلاج شده و در حساب ها نیز ثبت می شود. اما در صورتی که این مغایرت ها زیاد و با اهمیت باشند باید در این زمینه برسی لازم صورت گیرد تا این مسئله رفع شده و یا علت هایی که موجب پیش آمدن آن شده اند، پیدا شوند و نهایتا اصلاحات لازم در دفاتر ثبت شود.

برای اصلاح کسری و اضافات انبار از حساب کسری و اضافات استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که اگر انبار دارای کسری و اضافات باشد، معادل مبلغ کسری حساب و اضافات بدهکار و حساب کنترل مواد بستانکار خواهد شد. مانده حساب کسری یا اضافات در پایان دوره مالی نیز با حساب خلاصه سود و زیان بسته می شود.




سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.