نحوه محاسبه مالیات برای ارث به چه صورت هست؟

report گزارش

سوال شده توسط رسولی در دسته بندی مالیات

پروفایل
up
0
down

سلام

مادر بزرگم در آبان ماه سال 1399 فوت کردن. ما دیرتر از زمان فوتشون برای انحصار وراثت اقدام کردیم و الان گواهی انحصار وراثت رو دریافت کردیم. کل دارائی مادر بزرگم شامل یک ملک مسکونی دارای سند رسمی و یک قطعه زمین با قولنامه می شه. در حال حاضر می خوایم برای پرداخت مالیات بر ارث اقدام کنیم. می خواستم ببینم نحوه محاسبه مالیات برای این مواردی که گفتم به چه صورت هست؟


1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط شایان حمیدی

profile
up
0
down

سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ 000/000/30 ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح ذیل الذکر مشمول مالیات می گردند.

طبق ماده 20 قانون مالیات های مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا مبلغ 50 میلیون ریال معادل 5 درصد،

 بیش از 50 میلیون ریال تا مبلغ 200 میلیون ریال ، معادل 15 درصد، 

بیش از 200 میلیون ریال تا مبلغ 500 میلیون ريال معادل 25 درصد 

و بیش از 500 میلیون ريال معادل 35 درصد می باشد.

 البته لازم به ذکر است که ورّاث یا نماینده قانونی آن ها موظفند ظرف مدت 6 ماه از تاریخ فوت متوفی، به سازمان امور مالیاتی محل سكونت مرحوم یا مرحومه مراجعه و با ارائه اسناد مربوطه، صورت اموال و بدهی های وی را در اظهارنامه مخصوص مالیات بر ارث گزارش نمایند.

پس از تشكیل پرونده متوفی، گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به ورثه داده می شود.  این گواهینامه یکی از مدارک لازم برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف می باشد. در این گواهی، اسامی وراث قانونی اعلام و میزان سهم الارث هر یک از آن ها مشخص می گردد. پس از تکمیل اظهارنامه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول متوفی به نرخ روز توسط ماموران تشخیص مالیات قیمت گذاری می شوند و کلیه بدهی های متوفی مانند وام ها، مهریه و غیره از آن کسر می شود. پس از آن با توجه به سهم الارث هر یک از وراث مالیات بر ارث به نسبت محاسبه می شود.




سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.