در صورت گم شدن پرونده توسط تامین اجتماعی آیا میتوان شکایت کرد؟

report گزارش

سوال شده توسط علی فیاضی در دسته بندی تامین اجتماعی و قانون کار

پروفایل
up
0
down

سلام روزت شما بخیر. من در یک شرکت خصوصی حدود یازده سال کار کردم و در آن جا برای من بیمه تامین اجتماعی رد می شد و حق بیمه هم از حقوق من کسر می شد. بعد از آنجا خارج شدم و در یک اداره دولتی مشغول به کار شدم و 25 سال هم در آن جا بودم و برایم بیمه رد می شد.

در هنگام بازنشستگی بسیار پیگیری کردم که سابقه بیمه ای که در شرکت خصوصی داشتم به سازمان بازنشستگی برای یکی کردن سنوات اشتغال و پرداخت حق بیمه، انتقال پیدا کند اما به علت مشکلاتی که دستگاه داشت این انتقال و یکی شدن سوابق بیمه اتفاق نیوفتاد.

در این حین بخاطر بی دقتی و کوتاهی یکی از کارمندن آن جا پرونده من گم شد و گفتند که امکان انتقال سنوات و سابقه بیمه من وجود ندارد. تمام این 11 سالی که در آن شرکت خصوصی کار کدرم و برایم بیمه رد شد عملا صفر شده و به سنواتم اضافه نشد و من با 25 سال سابقه بازنشسته شدم.

الان 5 سال از آن زمان می گذرد و میخواهم دوباره اقدام کنم ولی به من گفتن که اون زمان انتقال سابقه بیمه من هیچ مشکلی نداشته و باید این انتقال صورت می گرفته اما حالا که 5 سال از بازنشستگی من می گذرد این امکان دیگر وجود ندارد. الان من باید چکار کنم؟ حق من ضایع شده و به علت کوتاهی خودم هم نبوده بلکه به علت کوتاهی کارکنان بوده. در نهایت هم اگر به من نمی گفتند که سوابق شما از بین رفته و گم شده و نمی توانیم کاری برای شما انجام دهیم من باز هم پیگیری میکردم و ناامید نمیشدم. آیا با شکایت کردن ممکن است بتوانم حقوقم را برگردانم؟ لطفا راهنمایی کنید.



1 پاسخ به این سوال داده شده


report گزارش

پاسخ داده شده توسط علی اشکانی

profile
up
0
down

با سلام. اگر شما بخواهید که الان برای انتقال سوابقتان اقدام کنید مشکلی ندارد و کاری با وضعیت کاری یا بازنشستگی شما ندارند و به راحتی می توانید سوابقتان را منتقل کنید. اما برای بقیه موارد باید دو نکته را ذکر کنم.

اول این که در صورتی که انتقال را برای تغییر حقوق بازنشستگی انجام دهید و بخواهید پیگیری کنید که میزان حقوقتان به قولی با توجه به سوابقی که منتقل نشده بود دوباره محاسبه و پرداخت شود، این محاسبه تفاوت مبلغ حق بیمه برای شما به روز محاسبه شده و دریافت میگردد و در واقع هزینه ی سنگینی دارد. حتی ممکن است انتقال سابقه تاثیر چندانی بر حقوق شما نداشته باشد.

دوم این که شما گفتید با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته شده اید، یعنی از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرده اید. با این حساب در صورت انتقال سوابق شما با ۳۶ سال سابقه بدون استفاده از بازنشستگی پیش از موعد می توانستید بازنشسته شوید و با استفاده از این مورد در واقع برای صندوق فعلی که حقوق بازنشستگی از آن دریافت می کنید بار مالی زیاده داشته است. برای همین ممکن است که صندوق فعلی مدعی شود و بگوید شما با دانستن این که 11 سال سابقه اضافی داشته و می توانستید بازنشسته شوید، از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرده اید که مشمولش نمی شدید و نباید از ماده قانونی آن استفاده می کردید. درنهایت هم باعث میشود که شما به صورت یکجا تمام مستمری که تا کنون گرفته اید را برگرداننده و با قانون جدید بازنشسته شوید.



سوالات مرتبط

برای ثبت پاسخ جدید، واردشده / ثبت نام کنید.